Immer wint de Renew the Book Innovation Award 2021
De lees-app IMMER wint de derde editie van Renew the Book en ontvangt daarmee de Innovation Award en 50.000 euro.
De lees-app IMMER is verkozen tot winnaar van de 3e editie van RENEW THE BOOK – INNOVATION AWARD die op dinsdagmiddag 30 maart is uitgereikt tijdens een Livestream-event vanuit Pakhuis de Zwijger. IMMER ontvangt 50.000 euro om de lees-app verder te ontwikkelen en in de markt te zetten.
IMMER (klik op link voor promo-filmpje) is een lees-app die het lezen via telefoons en tablets veel prettiger maakt. Het team van IMMER, Niels ’t Hooft en Lennart de Meij, heeft de app gebaseerd op ervaringen en ontwikkelingen in gaming, machine learning en gedragspsychologie. Innovaties op gebied van vormgeving en interface, interactie en techniek die het digitaal lezen en het deep-reading verbeteren.
De jury heeft uit de shortlist van 3 finalisten uiteindelijk voor IMMER gekozen omdat deze app in hun ogen op de meest originele en vernieuwende manier mensen (en vooral jongeren) weer aan het lezen krijgt, en daarnaast vanwege de grote impact die deze innovatie op het lezen én op het hele boekenvak kan hebben. JURYVOORZITTER HANS LODDERS licht de keuze toe:
“Immer is een innovatie die echt wat nieuws toevoegt aan het aanbod in de boekenmarkt. Het kan in potentie nieuwe doelgroepen aanspreken die we nu niet bereiken. Bovendien stimuleert het kopen én lezen. In dat opzicht voldoet het ook goed aan de doelstelling van Renew the Book.
Immer heeft een mooie en belangrijke doelstelling: het bevorderen van deep-reading, daarbij slim gebruikmakend van de kracht van wat ogenschijnlijk de vijand is: de mobiel. Immer haalt met haar innovatie alle barrières en excuses weg rondom lezen. Wanneer je de app gebruikt, merkt de jury hoeveel er nagedacht is over de lezerservaring, vormgeving, over de technologie en dat er een schrijver aan het roer staat. Heerlijk, en verslavend.
Immer is een uniek totaalconcept dat zowel bij de keuze van het boek als het lezen zelf helpt, met een enorme groeipotentie. Immer geeft hoop dat we vanaf nu in plaats van de hele tijd Netflixen of Instagrammen, elke dag ook even een kwartiertje gaan Immeren en lekker gaan lezen.”
De jury is tevens zeer onder de indruk van de andere twee finalisten (klik op de links voor meer info en promo-filmpje), BOEK DOOR PUCK van Studio Winegum en SCROLLBOOK van Joop Akerboom, wat de uiteindelijke keuze niet eenvoudig maakte.
Geneviève Waldmann, voorzitter van de Groep Algemene Uitgevers, is blij met de winnaar: “Renew the Book is opgezet om het boekenvak te inspireren met nieuw talent, nieuwe ideeën en oplossingen voor lezers. De leesapp IMMER, van Niels ’t Hooft en Lennart de Meij, brengt precies dat: twee getalenteerde innovators, die met een heel origineel idee, dat ook grondig is gevalideerd, een overtuigende app hebben neergezet, die het lezen naar een nieuw en overtuigend level tilt. Dit zal zowel bestaande lezers als nieuwe lezers bedienen!”
Demissionair minister van OCW Van Engelshoven: “Alle drie de ideeën zijn geweldig. Ik hoop dat ze sowieso allemaal doorontwikkeld worden. Om het lezen levend te houden, moeten we blijven innoveren. Hoe diverser de manieren van lezen, hoe meer mensen we meekrijgen, zowel jong als oud. Ik ben erg geïnteresseerd in het deep-reading waar IMMER zich op richt. Alles wat we kunnen doen om het lezen onder jongeren te stimuleren.”
Renew the Book is het innovatie-stimuleringsprogramma van de Groep Algemene Uitgevers (GAU). Na twee eerdere edities, waarin internationale innovatieve startups hun nieuwe ideeën, businessmodellen en partnerships voor het Nederlandse boekenvak ontwikkelden en aandroegen, is deze derde editie van RENEW THE BOOK een echte juryprijs: De RENEW THE BOOK – INNOVATION AWARD. Deze Innovation Award beloont het meest vernieuwende, unieke, duurzame, maar ook meest haalbare, valideerbare en schaalbare businessplan voor het boekenvak met € 50.000 waarmee de winnaar het plan kan doorontwikkelen. Hiermee stimuleert en ondersteunt RENEW THE BOOK bestaande en nieuw ontwikkelde innovaties én motiveert zij het boekenvak en haar partners om deze innovaties te omarmen.