Renew the Book

De Groep Algemene Uitgevers (GAU) is een unieke campagne begonnen om het boek opnieuw uit te vinden: de Innovation Award Renew the Book. De Innovation Award beloont de meest vernieuwende, unieke en duurzame innovatie met € 50.000. Renew the Book heeft tot doel om innovaties binnen het boekenvak te stimuleren, publiciteit te genereren voor het Nederlandse boekenvak als innovatieve sector en inspirerend talent te vinden.

Editie 2022

Op 1 februari 2022 start de vierde editie van de Renew the Book – Innovation Awardde website van Renew the Book. De ingediende businessplannen dienen vernieuwend, gevalideerd, haalbaar en schaalbaar van karakter te zijn. Ook kunnen innovatieve ideeën worden ingediend, mits ondersteund door een proof of concept of een werkend prototype. Vragen als: In hoeverre is het plan of idee echt een innovatie? In hoeverre lost het een relevant probleem op? Levert het voldoende waarde c.q. verbetering op voor de lezer? Is de innovatie haalbaar, schaalbaar en realistisch? Is de innovatie uniek? Leidt het in potentie tot meer gelezen of verkochte boeken? Lees meer over de inschrijfprocedure en de tijdlijn op de website van Renew the Book.

Winnaar 2021

Na twee eerdere edities, waarin door samenwerking met startups van over de hele wereld nieuwe ideeën, businessmodellen en partnerships het Nederlandse boekenvak werd geïnspireerd, is in 2020 en 2021 de derde editie georganiseerd. Het belang van de lezer stond centraal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan innovaties die de leeservaring verbeteren, lezerscommunities ontwikkelen of niet-lezers weten te verleiden een boek op te pakken. Op 30 maart 2021 is de winnaar van de Innovation Award bekend gemaakt: de lees-app Immer. Immer heeft 50.000 euro ontvangen om de lees-app verder te ontwikkelen en in de markt te zetten. De bekendmaking van de prijs is terug te kijken op de website van Renew the Book.