Federatie Auteursrechtbelangen breidt lesmateriaal uit via samenwerking met influencers
De Federatie Auteursrechtbelangen biedt al enkele jaren met succes gratis onderwijsmateriaal aan voor kinderen in de groepen 6 tot en met 8 van het basisonderwijs onder de noemer “wijs met media omgaan” via Klassetv.nl en het platform voor digitaal onderwijsmateriaal Gynzy. Dit lespakket bevat 12 korte lessen voor een dagelijks groepsgesprek over de actualiteit en een extra drie verdiepingslessen voor wanneer de docent hier nog een uur aan wil besteden. Het belang van respect voor auteursrecht zit verwerkt in thema's die de jeugd aanspreken op het terrein van mediawijsheid, zoals “een werkstuk maken”, “foto’s delen”, “nepnieuws” en “wat komt er kijken bij een musical”. De leerkrachten worden regelmatig gewezen op het kunnen inspelen op de actualiteit met een van deze lessen via social media gericht op de leerkrachten, onder andere via het Facebook of Instagram-account op Tips voor juf en meester - Startpagina | Facebook.
Dit jaar heeft de Federatie Auteursrechtbelangen 60.000 euro subsidie van de Europese Commissie via EUIPO (European Union Intellectual Property Office) ontvangen voor een social media voorlichtingsproject over auteursrecht project dat jongeren aanspreekt. Deze subsidie is verleend voor het plan om een samenwerking aan te gaan met twee influencers: Kalvijn en Blanks. Via hun social media platformen moet meer aandacht gegenereerd worden onder jongeren voor het onderwijsmateriaal. Kalvijn (Kelvin Boersma) en Blanks (Simon de Wit) hebben namelijk een groot bereik onder jongeren.
Afgelopen zaterdag lanceerden zij samen op het Youtube-kanaal van Kalvijn een video waarin zij samen de uitdaging aangaan om het nieuwe ‘oranje-lied’ te maken dit lied aan te bieden aan de koning. Omdat het niet lukt om de koning zelf te bereiken roept Kalvijn zijn volgers op om een bericht op de website van de Rijksvoorlichtingsdient te plaatsen, met een oproep aan de koning om Kalvijn vijf minuten te woord te staan. Bij de productie van het lied “Proost” komen Kalvijn en Blanks erachter dat zij geen toestemming krijgen om een Duits nummer hiervoor te bewerken en maken daarom zelf een lied waarbij zij laten zien wat daar bij komt kijken. Deze video is dit weekend reeds 283.000 keer bekeken en de RVD ontving reeds 5.000 berichten voor de koning. Dit trok al de aandacht van RTL Boulevard.
Via Tips voor Juf en Meester worden de docenten gewezen op deze actie en dat zij er op in kunnen haken via gratis lesmateriaal. Hier is ook een nieuwe les over muziek, “hoe maak ik een hit” gemaakt, waarin Kalvijn en Blanks figureren. Partner van Striped Elephant, de makers van de “tips”, heeft ‘behind the scenes’ opnames gemaakt, die zij van tijd tot tijd zullen inzetten om de juffen en meesters op deze les en andere lessen te wijzen die hiermee in verband kunnen worden gebracht. Daarom hebben Kalvijn en Blanks een oranje-lied gemaakt dat kan worden gebruikt voor alle oranje-evenementen, zoals voor het Nederlands elftal of Max Verstappen, zodat dit materiaal het hele schooljaar inzetbaar is, ook in komende jaren. Later dit jaar komt er nog een wedstrijd voor de scholen om een couplet toe te voegen aan het oranjelied waarbij de beste klas een bezoek van Kalvijn en Blanks wint.
De volledige subsidie zal door de Federatie Auteursrechtbelangen worden ontvangen wanneer getoond kan worden dat de doelgroep goed wordt bereikt met dit project.