Meer gekochte en geleende boeken door #ikleesthuis-campagne

De campagne #ikleesthuis, gedragen door het collectieve boekenvak, heeft veel resultaat gehad. De afgelopen tijd zijn mensen aangezet tot (her)lezen en het kopen en lenen van meer boeken.

Uit consumentenonderzoek (onder Nederlanders ouder van 18 jaar) blijkt dat de #ikleesthuis-campagne tijdens de coronacrisis heeft gezorgd voor meer inspiratie bij lezers. In drie maanden tijd blijkt een kwart van de consumenten #ikleesthuis te (her)kennen. De aansporing naar ‘de favoriete boekhandel of de online Bibliotheek’ te gaan had effect: van de consumenten die een boek kochten of leenden en die bekend waren met #ikleesthuis, was de helft daadwerkelijk geïnspireerd door de campagne. Wegens het grote succes investeert het Nederlands Letterenfonds in een zomers vervolg op #ikleesthuis onder het motto ‘je zomer begint met boeken’. Met deze campagne zal het collectieve boekenvak de komende maanden met name in de boekwinkel de schouders blijven zetten onder het #zomerlezen.

De coronacrisis bleek het uitgelezen moment voor veel Nederlanders om (weer) een boek te lezen: in in de afgelopen drie maanden lag het aantal uitleningen van e-books bij de online Bibliotheek 70 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar en dat van luisterboeken ruim 130 procent. De omzet van de boekverkoop met 1% gestegen (alleen Nederlandstalige boeken) in vergelijking met dezelfde periode in 2019. De fysieke boekwinkel profiteerde daar helaas minder van. Zij hadden in deze periode te maken met een omzetverlies van 24%, online groeide de omzet met 33%.

Consumentenonderzoek
50% van de Nederlandse consumenten las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek. Het lezen van papieren boeken staat dan ook in de top 10 meest populaire vrijetijdsbestedingen. Ook de frequentie waarmee men papieren boeken leest lijkt gestegen te zijn. 36% van de consumenten die een leesactiviteit deden én #ikleesthuis kenden, geeft aan dat de #ikleesthuis-campagne aanleiding was om ook daadwerkelijk een boek, e-book of luisterboek erbij te pakken.

De bekendheid met de #ikleesthuis-campagne is opmerkelijk gestegen ten opzichte van de eerste campagnemaand maart. Gezien de korte looptijd en het beperkte budget was de bekendheid in maart van 17% al bijzonder hoog. Binnen twee maanden is de bekendheid gegroeid naar 23%. De campagne wordt inhoudelijk goed beoordeeld: een ruime meerderheid van de consumenten die de #ikleesthuis-uitingen hebben gezien vindt de boodschap duidelijk (80%) en sympathiek (75%).

#ikleesthuis
Met het aflopen van de Boekenweek in maart en in werking treden van de eerste coronamaatregelen heeft het collectieve boekenvak de handen ineengeslagen. Naast de GAU financierden ook de KBb, VOB, KB, het Nederlands Letterenfonds, Stichting Lezen, Centraal Boekhuis en NBD Biblion de campagne. Binnen vijf dagen werd de basis gelegd door de CPNB (in samenwerking met B.R.A.I.N. Creatives) voor de gezamenlijke actie #ikleesthuis, als inspirerend hart onder de riem voor alle Nederlanders die de deur niet meer uit mochten of konden. Meer informatie is te vinden op de site van de CPNB. Directeur Eveline Aendekerk gaf op 18 juni een interview op Radio 1, terug te luisteren via deze link (In Nieuws BV, vanaf minuut 02.47).